Är du intresserad av kostrådgivning eller föreläsningar - besök min hemsida!



Powered By Blogger

onsdag 7 april 2010

PT´S OCH PROTEIN

Möttes av en doft (?) av tonfisk när jag kl. 7.30 i morse steg in i instruktörsomklädningsrummet på gymmet. En halväten burk stod framme och när jag öppnade kylen möttes jag av denna roande syn. Protein, protein och mer protein. En PT (personlig tränare)-klassiker är att röra ihop en burk kesella 1 % med fun light. 32 g protein ger den blandningen.

Protein är ett fantastiskt näringsämne men i och med att det är dess byggstenar (aminosyrorna) som är byggstenarna i våra muskler finns det ofta en övertro på proteinets roll i samband med styrketräning - typ ju större biff desto större biceps.

Du som tränar hårt har dock ett ökat proteinbehov, ca 1,5-2 g/kg kroppsvikt och dag, men mig veterligen finns inga studier som visar på fördelar vid ett intag högre än detta.

Kyckling, kött och fisk ger ungefär samma mängd - 20 g protein/100 g. Mjölk, fil och yoghurt ger 3,5 g/dl, ägg 7 g/st, sojabönor 35 g/100 g (knappt 2 dl), keso 30 g/litet paket, kesella 32 g/burk och en skiva ost eller skinka 3 g/styck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar