Är du intresserad av kostrådgivning eller föreläsningar - besök min hemsida!



Powered By Blogger

torsdag 8 april 2010

GLAMOUR PÅ JOBBET

Vätska är viktigt för prestationen och därför ägnar jag mig ibland åt att samla in urinprov från mina lag/idrottare för att se hur det ligger till med deras vätskestatus. En droppe urin läggs sedan på en refraktometer, en apparat som mäter urinets koncentration. Hög koncentration tyder på vätskebrist, låg koncentration innebär att urinet är utspätt med vätska, alltså att man druckit bra. I det fotbollslag som lämnat in burkarna på bilden var det fyra spelare som druckit bra, elva som druckit något för dåligt och tre som låg på "danger".

En dag du inte tränar behöver du ca 2 liter vätska, varav du får i dig hälften via den mat du äter. Du som tränar och därmed svettas har ett högre behov - hur högt är mycket individuellt. Ett bra sätt att få reda på hur mycket du behöver är att väga dig (utan kläder) före ett träningspass, därefter träna utan att dricka och sen väga dig igen (också utan kläder) efter passet. Har du gått ner 1,5 kg borde du druckit 1,5 liter. När jag för ett tag sedan lät ett fotbollslag göra en vägning som denna gick en spelare ner 0,8 kg medan en annan tappade 3,6 kg under samma träning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar