Är du intresserad av kostrådgivning eller föreläsningar - besök min hemsida!



Powered By Blogger

onsdag 7 april 2010

KAPSLAR

Får ibland för mig att det inte finns någon bra fisk på den här sidan landet och den som finns äter jag allt för sällan. Därför tar jag omega-3-kapslar. Får för mig att det ger mig bättre hy, särskilt nu när jag valt en med namnet "Skin Care" som innehåller extra antioxidanter i form av vitamin E och C. Säkert sitter effekten i huvudet, men vad gör det...

Studierna på fördelarna med omega-3 är många, bland annat publicerades nyligen en holländsk undersökning i Journal of Nutrition gjord på 21 000 icke-fisk-ätare som visade stora fördelar med avseende på hjärthälsan bland dem med tillräckligt omega-3-intag.

Omega-3 återfinns i fisk och skaldjur, rapsolja, krossade linfrön och linfröolja. Det kroppen vill åt för att få alla positiva effekter är fettsyrorna EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra). Äter du fisk och skaldjur får du direkt i dig dessa båda! I rapsoljan, nötterna och linfröna finns istället ALA (alfalinolensyra), som förvisso kan bilda EPA och DHA, men endast i begränsad mängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar