Är du intresserad av kostrådgivning eller föreläsningar - besök min hemsida!

torsdag 17 juni 2010

MELLANMÅLSDISS


Frukost, lunch och middag + 2-3 mellanmål per dag. Känns det igen? Rekommendationen om mellanmål har verkligen blivit något som satt sig och vänner, kolleger och framförallt alla jag träffar under föreläsningar och kostrådgivningar, rätar stolt på ryggen när de berättar om sina mellismackor, mellisfrukter och mellisyoghurtar.

Har varit skeptiskt mot detta eviga småätande rätt länge. Visst, en del mår säkert bra av det, men att varenda människa ska äta flera mellanmål per dag tror jag bara inte.

Så skönt därför att läsa en sammanställning av forskning från såväl Sverige, som USA och Tyskland som visar att det är dags att tänka om och inte rekommendera mellanmål i tid och otid. Särkilt inte till de som önskar minska i vikt. Kanske ska de istället satsa på färre, men större måltider.

De senaste 30 åren har vi ätit allt fler mellanmål och dessa tenderar att bli allt mer energirika. Det är alltså lätt att få i sig för mycket kalorier. Dessutom rapporterades det att mellanmålen ofta bara "slinker ner" utan att ge någon mättnadssignal och syftet - som torde vara att få kontroll på sitt energiintag och äta mindre kommande måltid - uteblev.

Amerikanska studier gjorda på över 65 000 barn visar att en hög måltidsfrekvens ökar energiintaget över dagen. En svensk undersökning visar att överviktiga äter fler mellanmål än normalviktiga och att kvinnor äter fler mellanmål än män.

Vore det inte skönt att äta en frukost som gör att man håller sig mätt fram till lunch istället för att behöva gå och ta en macka och en banan klockan tio, för uppenbarligen kommer detta mellanmål ändå inte medföra att du äter mindre på lunchen. En perfekt måltidsfördelning tycker jag är frukost, lunch, mellanmål och middag - fyra gånger per dag alltså med ca 4-5 timmar mellan varje måltid. Om man är idrottare med högt energibehov eller önskar gå upp i vikt bör man givetvis äta oftare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar