Är du intresserad av kostrådgivning eller föreläsningar - besök min hemsida!



Powered By Blogger

torsdag 3 juni 2010

HETS MOT SOCKER


Kan inte vara roligt att vara socker eller sockertillverkare i dessa dagar då socker och andra snabba kolhydrater utsätts för hård kritik. Flera framstående forskare, bl a Harvardproffessorerna Willett och Hu, menar att det till stor del är de snabba kolhydraternas fel att vi har så stora problem med hjärtkärlsjukdom och övervikt. Och nyligen publicerades en studie i väl ansedda tidningen JAMA som visade att personer med högt intag av tillsatt socker hade sämst blodfettsvärden. Även potatisen får sig en känga för att den har så högt glykemiskt index och Willett menar att vi bör minska potatisätandet kraftigt.

Nu tror jag själv inte att det är potatisens fel att vi är feta och egentligen, hur vanligt är det att folk äter vanlig kokt potatis? Möjligen potatis i skepnad av pommes frites eller färdiga ugnsklyftor.

Däremot andra snabba kolhydrater! För att undvika dessa kan första steget vara att sluta dricka 100 liter läsk om året (genomsnittsmängd). Detta låter mycket tycker många, men jag har flera klienter som dricker både en och två liter om dagen (innan de träffade mig då förstås).

Att bli helt rabiat och sluta med socker kommer jag troligen själv aldrig göra, därmot föredrar jag att äta socker i form av choklad, glass eller goda kakor för när jag äter det är jag hundra procent medveten om att jag får i mig just socker. När jag däremot får i mig det via fruktyoghurt, jordnötssmör (inte alla sorter), salta mandlar (inte alla sorter), leverpastej (som jag i och för sig inte äter, men många andra gör ju det) o dyl. blir jag surare för den typen av mat klarar sig väldigt fint utan att vara sockrad.

Ingen dietist/kostrådgivare jag träffat har nånsin sagt att det är hälsosamt med snabba kolhydrater, snarare att vi bör begränsa mängden av dem, men intressant och nytt är att det blivit sånt fokus på dem just i samband med hjärta och kärl. Där har det tidigare alltid handlat om fett och fettkvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar