Är du intresserad av kostrådgivning eller föreläsningar - besök min hemsida!



Powered By Blogger

torsdag 20 maj 2010

PISTAGE FÖR HJÄRTAT

Som många andra gillar jag studier som stöder det jag själv tror på, så när jag hittar en om att pistagenötter är bra blir jag extra glad! Den lilla studien, gjord på 10 resp. 12 friska amerikanska män och kvinnor med något förhöjda kolesterolvärden, kommer publiceras i The Journal of Nutrition i juni. Förökspersonerna fick äta en typisk västerländsk "baseline"-kost. Därefter delades de in i grupper som antingen åt en kost utan pistagenötter eller med ca 30-70 g pistagenötter per dag.

Resultatet: Pistagegruppen hade efter fyra veckor sänkt sitt LDL (det onda kolsesterolet) och ökat mängden antioxidanter i kroppen!

Alla sorters nötter och mandlar är bra för hjärthälsan (såvida man inte äter för stora mängder och går upp i vikt av dem...), men pistagenöten är den nöt som har störst mängd antioxidanter, bl. a betakaroten och lutein.

Alltså, ät gärna tre matskedar pistagenötter om dagen. Utsökt gott i yoghurt med honung på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar